Frågor och svar

För att komma till rådgivningen med hjälp av knappvalstelefon:

  1. Slå numret till Aneby Vårdcentral 0380-552700.
  2. En röst ger nu olika alternativ, välj alternativet rådgivning (tryck 3 eller dröj kvar).
  3. Du kopplas nu till ett kösystem och leds av en röst.
  4. Knappa in ditt fullständiga telefonnummer, avsluta med #.
  5. Rösten berättar vilken tid du kommer bli uppringd.
  6. Lägg på luren.

Om du inte har en knappsvalstelefon:

  1. Slå numret till Aneby Vårdcentral 0380-552700.
  2. Dröj kvar tills rösten uppmanar dig att läsa in ditt telefonnummer efter tonen, rösten berättar först vilken tid du kommer bli uppringd och sedan kommer tonen.
  3. Läs in numret efter tonen.
  4. Lägg på luren.

Gav din läkare dig besked muntligt eller skriftligt hur du skulle få svar? I annat fall ring din läkare på dennes telefontid. Alternativt, om din läkare inte har öppen telefontid, ring och tala med en sköterska på rådgivningstelefonen.

Använd gärna internettjänsten Mina vårdkontakter, se länk uppe i högra hörnet. Du kan även ringa till rådgivningen alternativt direkt till din läkare. För telefonnummer och telefontider se kontaktsidan.

Ja, du måste boka tid till distriktssköterskemottagningen. Ring på telefonen för rådgivning och tidsbeställning.

Det finns inte remisstvång till sjukgymnast. Däremot kan sjukgymnasten göra bedömningen att patienten behöver bedömas av läkare. Du kan kontakta sjukgymnast direkt via telefonnummer angivet under ”våra mottagningar – sjukgymnastik”

Vi har tillgång till både psykoterapeut och samtalsterapeut. Till dessa kan du komma efter remiss från läkare på Aneby vårdcentral.

På vårt laboratorium kan du ta prover ordinerade och beställda av läkare som arbetar inom eller är anslutna till Jönköpings läns landsting. Anmäl dig i receptionen först.